Aku,Kau,Kita....

~

Bismillah...

Rafie Mat Derus,
- Seorang pelajar pintar di sebuah universiti di Malaysia.
- Sangat pintar sehingga takde sape bule challenge.
- Lecturer2 pon sgt suka utk memuji beliau di khalayak ramai.
- Tetapi, kurang disenangi dengan pelajar2 laen, akibat kesombongan beliau yang agak ketara.
- Motto hidup : Dunia kau, dunia kau.. Dunia aku, dunia aku !

Sabri Hj Yaakub,
- Seorang pelajar yang bese2 jek dlm pelajaran,
- Kurang terkenal di kalangan lecturer2.
- Tapi agak glamour dikalangan student2 universiti tersebut.
- Peramah, mesra kawan, tidak terlalu memilih orang utk berkawan.

*nama dan watak, tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang mati.
--------------------------------------------------------


Kat dunia yang terbentang luas ni, tambah lagi awan yang sentiasa memutih, burung-burung berkicauan riang, kite bule tgok.. macam2 jenis manusia yang wujud. Ade yang cmtu, ade yang cmni. Memang agak sukar untuk kita, tapi secara tak langsung ia membuatkan dunia kita menarik, dengan pelbagai ragam yang ada.

Sume ade pilihan masing-masing. Tapi bagi ak. Ukhuwah, keserasian, keintiman lebih bernilai berbanding kepandaian, kebijakan dalam kehidupan seharian kita. Biar la kurang pandai, jgn kurg kasih sayang. Ye tak ?

Bila ade ukhuwah, tak mustahil banyak lagi yang kita buleh dapat. Dari kurang pandai, buleh kearah bertambah pandai, dari tak kenal, bule jadi kenal. Dari tak rapat, bule jadi rapat. Ak suke bagi contoh mudah. Sebuah organisasi. Hampir semua ahlinya pandai, bijak, semua la. Tapi, kalau semua buat hal sendiri, ikot kepandaian masing-masing tanpa berbincang untuk mendapatkan sebulat suara, tanpa ada toleransi antara satu sama laen, buleh jadi organisasi tersebut buleh mendorong kepada kemusnahan.

Bagi ak, dengan ukhuwah, kasih sayang antara sesama manusia akan terbina. Bila dah ada kasih sayang antara satu sama laen, tak mustahil kepandaian dan kebijakan akan datang tanpa diundang. Let say, seorang yang tahu akan sesuatu, dan dalam mase yg same, nilai ukhuwah ade dalam diri die, tak mustahil die akan mengajarkan apa yg die tahu kepada sesiapa yang ingin tahu mengenai perkara tersebut.

" Ukhuwah pasti ada suka dan duka. Suka, memang sesuatu yang menggembirakan. Duka, walaupun pahit, tapi pasti ade kemanisan di sebalik setiap saluran kedukaan tersebut "

--> Antara Rafie dan Sabri, mane lg best bagi korang ???

2 comments:

laily razak said...

laily razak lg best..hahahaa

fikri ™ said...

haha..
are u sure ? :p

Post a Comment