moody ?? macam tak best je...

~




Ye...Bagaimana mood anda sekarang ?? I don't know why, but lately macam suka pulak nak posting pasal mood-mood nih !! :p

First of all,mood atau dalam melayu nye disebut "suasana hati " (tak percaye korg try taip kat google translate ), sangat memberi kesan dalam kehidupan seharian kita. Contoh,pagi-pagi kita kena marah dengan lecturer,berkemungkinan hari itu akan menjadikan mood kita macam agak-agak suram. Dan bila dah start suram,kesuraman itu mungkin akan menyebabkan kita memilih untuk berdiam diri. Dalam masa yang sama,hampir keseluruhan hari itu membuatkan kita seperti bukan menjadi diri kita sendiri (in case kalau seseorang itu bukan dari jenis yang pendiam.)

Apakah cara-cara untuk mengelakkan diri kita daripada terus berkeadaan sedemikian rupa ?
  • Sentiasa mendekatkan diri kepada Allah. Itulah jalan yang terbaik.. Noktah !
  • Cube buat apa yang kita minat. Setiap orang ada hobi masing-masing. Contoh kalau seorang yg suka shopping,jika tiba-tiba beliau berada dalam keadaan mood yg kurang best,cube try pergi bershopping. Kalau someone yang suka muzik, cube try bermain muzik atau mendengar muzik. Kalau suka tidur,maka tidur lah adalah cara yang paling sesuai.
  • Sibukkan diri dengan sesuatu. Secara tak langsung,kita mampu mengubah pemikiran kita kepada benda lain.
  • Sabar dan redho. Cara yang simple,tapi sangat sukar untuk dilakukan.
  • Berfikiran positif.
  • Bertindak Profesional. Biar nampak cool,baru macho.. kan ?? :p
p/s : Sebaiknya,biar kita yang mengawal mood,bukan mood yang mengawal kita !!






--> tekak da rabak !! hadooooiiii ~




1 comments:

Anonymous said...

mEnArIk

Post a Comment